soleh n soleha\

ISTRI SOLEHAH

Seorang isteri menangis hendak mandikan jenazah suami dia.. bapak mertua dgn polis forensik bagi.. sambil menangis isteri berkata ini janji kami suami isteri.. jika abang meninggal dulu kamu (isteri) mandikanlah jenazah abang,Andai kamu (isteri) meninggal dulu dari abang,abang akan mandikan jenazah kamu..

Dari luar bilik mayat hospital seorang ustadz masuk tanya apa hal kalau isteri hendak mandikan jenazah suaminya.. ustadz tadi bersama beberapa orang lagi temankan si isteri mandikan jenazah suaminya..

Dengan tenang isteri membasuh muka suaminya sambil berdo’a,”Inilah wajah suami yang ku sayang tetapi ALLAH Subhanahu Wa Ta’ala lebih sayangkan abang.. Moga ALLAH ampunkan dosa abang dan satukan kita di akhirat nanti..”

Membasuh tangan jenazah suaminya sambil berkata “Tangan inilah yang mencari rezeki yang halal untuk kami,masuk ke mulut kami.moga ALLAH Subhanahu Wa Ta’ala beri pahala untukmu suami ku..”

Membasuh tubuh jenazah suaminya sambil berkata “Tubuh inilah yg memberi pelukan kasih sayang padaku dan anak-anak,moga ALLAH Subhanahu Wa Ta’ala beri pahala berganda untukmu wahai suamiku”

Membasuh kaki jenazah suaminya sambil berkata “Dengan kaki ini abang keluar mencari rezeki utk kami,berjalan dan berdiri sepanjang hari semata-mata untuk mencari sesuap nasi,terima kasih abang…moga ALLAH Subhanahu Wa Ta’ala beri kau kenikmatan hidup di akhirat dan pahala yg berlipat kali gandanya”

Selesai memandikan jenazah suaminya,si isteri mengucup sayu suaminya dan berkata “Terima kasih abang karena aku bahagia sepanjang menjadi isterimu dan terlalu bahagia dan terima kasih karena meninggalkan aku bersama permata hatimu yg persis dirimu dan aku sebagai seorang istri redha akan kepergianmu karna kasih sayang ALLAH Subhanahu Wa Ta’ala pada mu.”

Betapa sucinya hati seorang isteri pada suaminya..

Barakallaahu fiykum wa jazzakumullah khoir

♥ SEMOGA BERMANFAAT ♥
———————————————————-

sumber KATA-KATA HIKMAH”